Thuisonderwijs?

Zoals iedereen heb ook ik me de afgelopen dagen constant afgevraagd hoe ik met de Corona situatie om moet gaan… Vanochtend wist ik het zeker. Ik wacht niet af tot de scholen dicht gaan, ik maak zelf de keuze en zal Saar tijdelijk thuis onderwijs geven.
Wellicht blijkt achteraf dat het overdreven is geweest, maar kiezen voor de gezondheid van mijzelf, mijn gezin, mijn familie en ieder ander kan nooit verkeerd zijn.

Dat wij de keuze maken om Saar niet naar school te laten gaan, wil niet zeggen dat ze een mini vakantie kan gaan vieren. Ik heb een dagprogramma gemaakt, waardoor ze thuis oefent met lezen, spelling, rekenen en schrijven. En nee de hele dag alleen maar leren hoeft voor mij niet, maar ik vind het wel belangrijk om de leerdoelen te onderhouden. Hoe het dagprogramma eruit ziet en andere tips en ideeën zal ik in deze blog met jullie delen.

Allereerst zorg ik dagelijks voor een vast programma. Dit zorgt voor
overzicht, duidelijkheid en structuur. Zo’n dagprogramma kun je op meerdere manier maken. Je kan een geschreven tijdsindeling schrijven op een whitebord of uitwerken in Word. Voor jongere kinderen kun je een planning maken d.m.v. pictogrammen (tip: op www.sclera.be kun je duidelijke pictogrammen vinden).

Bijvoorbeeld
9:00 uur – lezen (woordjes lezen, AVI boek lezen)
9:30 uur – spelling (dictee, bloon)
10:00 uur – pauze
10:30 uur – rekenen (sommen t/m 10 + en – , aanvullen tot 10, buurgetallen)
11:15 uur – schrijven (letters, woordjes en zinnen)
11:45 uur – lezen (vrij lezen: tijdschrift, leesboek, infoboek etc.)
12:00 uur – pauze
13:00 uur – lezen – rekenen – digitaal (inloggen via school)
14:00 uur – vrije keuze (tekenen, knutselen, lego, poppen etc.)

Als je in de online zoekmachines op zoek gaat naar lesstof kun je genoeg vinden. Wellicht ontvang je ook wel inloggegevens vanuit school. Echter vind ik het juist ook belangrijk om te zorgen voor de afwisseling. Juist de interactie met je zoon of dochter en de leerspelletjes maken het leuk om te leren!

Leuke tips en ideeën zijn:
– Zelf memorie spelletjes maken: zelfde letter, zelfde woorden, som – antwoord, etc.
– Zet in een kleurplaat letters, woordjes, cijfers of sommen en laat deze in bepaalde kleuren inkleuren.
– Zelf flitskaartjes maken: letters, woordjes, sommen etc.
– Zelf geld maken: geld wisselen, zelfde geld tellen op verschillende manieren, winkeltje spelen etc.
– Zelf lees/wisselrijtjes maken: varken – harken – parken.
– Zelf een (strip)verhaal schrijven of tekenen.
– Schrijven van cijfers, letters of woorden: in zand, scheerschuim, in het groot, in het klein, met verf, met wasco etc.
– Spelletjes met dobbelstenen: wie gooit het hoogst, 2 dobbelstenen gooien maak er een + of x som van.
– Spelletjes met kaarten, tegelijk omdraaien: wie heeft de hoogste kaart, wie weet als eerste de + of x som.
– Voorlezen
– Luisterboeken luisteren

Naast de leerspelletjes en het online oefenen, blijven ook de basisvaardigheden van belang om goed te onderhouden: letters/cijfers oefenen, tellen, lezen, sommen automatiseren (+, – , x en :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *